最新情報 2023年度

重要

平素は学校法人千葉学園、千葉商科大学の教育研究活動にご理解とご支援を賜り、心より感謝申し上げます。

 本学園は、千葉商科大学の特長である「実学教育」を未来志向に発展させるため、2025年度から同大の基盤教育機構及び5学部7学科を新たな教育体制に改組します。

千葉商科大学の教育体制(2025年4月1日以降)

  • 基盤教育機構(全学部共通カリキュラム)
  • 商経学部
     商学科 入学定員:450名
     経営学科 入学定員:200名
  • 総合政策学部(構想中)
     経済学科 入学定員:150名
     政策情報学科 入学定員:150名
  • サービス創造学部 サービス創造学科 入学定員:230名
  • 人間社会学部 人間社会学科 入学定員:230名

 商経学部の経済学科と政策情報学部政策情報学科は、2025年度より新たに総合政策学部(経済学科・政策情報学科)として開設いたします。さらに、国際教養学部における教育については、同学部が培ってきた知見と取り組みを全学へ展開し、新たに全学横断型の国際人育成プログラムへと転換いたします。そのため、同学部の学生募集は 2024年度入学者を以て停止いたします。
 2024年度入学者を含む全ての学生に対しては、教育の質と環境を維持し、学生生活及び進路・就職支援等につきましても、これまでと同様に教職員一同責任を果たしてまいります。
 保護者、卒業生及び関係者の皆さまにおかれましては、今回の未来志向の新たな教育体制につきましてご理解頂き、ご支援を賜りますようお願い申し上げます。

 千葉商科大学(以下、本学)は建学以来、実学教育を通じて時代に適応する倫理観の高い指導者である「治道家(ちどうか)」の育成を教育理念として、常に新たな価値の創造に挑戦し続けています。
 本学が創設されたのは1928年、世界恐慌の前年です。ひたすら利益追求に走る当時の風潮を憂えた文学博士の遠藤隆吉は「今日商業道徳の頽廃は頗る寒心すべきものあり」と嘆き、「商業道徳の涵養」を建学の精神として本学の前身・巣鴨高等商業学校を設立いたしました。
 商学部のみから出発した本学は、時代の変化や社会課題を見据えて学部・学科を創設し、2015年度に現在の5学部7学科体制となりました。いずれの学部でも理論をしっかり学べると同時に、企業や地域社会等との連携の下で実践的な学びの場を数多く用意し、日々「実学」の名にふさわしい学びを展開しています。
 また、各学部で学べる専門知識・技能の基盤として、2019年に初年次教育を中心とした全学部共通カリキュラムである「基盤教育」を開始いたしました。「基盤教育」は、高い倫理観と幅広い教養を身につけ、本学学生としての学びの基盤をつくることを目的としています。

 昨今、18歳人口の減少、情報技術の急速な発展、気候変動などの環境問題、グローバル化の進展など、大学を取り巻く社会経済環境は急速に変化していますが、大学にとって最も大事なことは言うまでもなく、どのような考え方の学生を育てるのかにあります。変化の激しいこれからの時代において、現状に満足していては環境変化に追いつけないことは明白であり、いかにして本学の理念である実学教育を未来志向に発展させ、より多くの「治道家」を社会へ送り出せるのか、それにはどのような研究・教育システムが必要なのか、教職員一人ひとりがこの問題に向き合い、ともに考え、2025年に向けて大きな転換を進めることにいたしました。

 今回の教学改革では、これまでと同様、建学の精神である「実学」を教育の根幹に据えつつ、急速に発達し時代を動かしているInformation Technology、世界的な課題である社会・経済の持続可能な発展を意味するSustainability、社会人としてのあるべき行動の基本にある倫理観から生み出されるTrust、さらに、社会的・経済的な課題をGlobalな視点で捉えることが、どのような分野においてもこれからの時代に重要であると考えています。さらに先進的な学び(情報、グローバル、キャリア等)を、アドバンストプログラムとして提供いたします。
 本学は社会経済環境の変化に柔軟に対応し、教学組織体制を再構築して変革に向かいます。学校法人千葉学園並びに千葉商科大学にこれまでと変わらぬ温かいご支援を賜りますようお願い申し上げます。

学校法人千葉学園
理事長 内田 茂男

千葉商科大学
学長 原科 幸彦

Chiba University of Commerce
Going Forward with Educational Reform
-Reorganizing the Faculties and Departments towards 2025-

To further develop "practical education," the distinguishing feature of the learning style of the Chiba University of Commerce, and make it more future-oriented, the Chiba Gakuen Educational Institution is reorganizing the current 5 faculties and 7 departments of the university as follows, starting in the AY2025.

Chiba University of Commerce (from April 1, 2025)

  • Platform for Arts and Sciences (curriculum common to all faculties)
  • Faculty of Commerce and Economics
     Department of Commerce 450 students in each year
     Department of Management 200 students in each year
  • Faculty of Policy Management (TBD)
     Department of Economics 150 students in each year
     Department of Policy Informatics 150 students in each year
  • Faculty of Service Innovation
     Department of Service Innovation 230 students in each year
  • Faculty of Humanities and Social Sciences
     Department of Humanities and Social Sciences 230 students in each year

From 2025, the current Department of Economics of the Faculty of Commerce and Economics and the Department of Policy Informatics of the Faculty of Policy Informatics will merge and start anew as the Faculty of Policy Management (TBD), consisting of the Department of Economics and the Department of Policy Informatics. Starting also in 2025, the education hitherto carried out by the Faculty of Global Studies will transform into a new, university-wide program for nurturing globally-minded individuals, making full use of the knowledge and experience fostered by the Faculty of Global Studies, which means no new students will be accepted in the Faculty of Global Studies from 2025.

CUC assures all students, including those entering the university in 2024, that the faculty and staff of the university will maintain the high quality and environment of its education, providing the best possible support for the students’ academic studies, campus life, and career choice as they have always been doing.

CUC asks the families of the students, graduates, and others to understand this new, future-oriented reorganization and continue to give us their support.

Ever since it was founded on the principle of nurturing, through practical education, chidoka, individuals with high ethical standards, to meet the needs of society, the Chiba University of Commerce has continued to create new values.

The Chiba University of Commerce was founded in 1928, the year before the Great Depression. Dr. Ryukichi Endo, Doctor of Literature, alarmed by the trend of seeking profit only and feeling strongly that the trend had to be countered, founded the Sugamo High School of Commerce, the predecessor of the Chiba University of Commerce, with the founding spirit of nurturing businesspeople with high ethical standards.

Starting with a single faculty, the Faculty of Commerce, the university has continued to add faculties and departments to meet the changing needs of society and its issues, to develop into a university with 5 Faculties and 7 Departments by 2015. Each faculty offers a solid foundation of the study of theory while, at the same time, placing emphasis on putting theory into practice by providing, in collaboration with local businesses and communities, numerous opportunities for students to learn through "practical education."

To support the special knowledge and skills to be acquired in the faculties, the Platform for Arts and Sciences was established in 2019 to provide a curriculum common to all faculties, mostly for first-year students. The purpose of the Platform is to form the foundation of the students’ studies by nurturing students with high ethical standards and broad, diverse knowledge of the liberal arts.

The socio-economic environment surrounding universities is changing at a very fast pace, including the decreasing population of 18-year-olds, the rapid development of information technology, environmental issues such as climate change, and accelerating globalization. Be that as it may, the most important task of a university continues to be the kind of students it nurtures. In a rapidly changing world, those who are content with the status quo cannot keep up with the changing environment. How can we transform our education into a more future-oriented one, how can we send out more ethically-minded individuals into the world, what kind of studies or systems are needed for that—at CUC, we decided that each and every one of the faculty and staff tackle these challenges as their own in making the transformation towards 2025.

This reorganization will continue to make our founding sprit of "practical education" the basis of our education, and at the same time, prepare our students for the world today by placing importance on the following: acquisition of skills to navigate the rapidly developing Information Technology, contribution to the socio-economic Sustainability of the world, high ethical standards which will earn the Trust of society, and a Global outlook at the issues facing us. To, that end, we will provide state-of-the-art learning in those areas in our advanced program.

CUC will remain flexible in dealing with the social, economic, environmental changes of society, and we are certain this reorganization will enable us to better deal with those changes. We ask you to give us your continuing support.

Chiba Gakuen Educational Institution
Chairperson Shigeo Uchida

Chiba University of Commerce
President Sachihiko Harashina

お問合せ

千葉商科大学 学長事務室

E-mail
p-office@cuc.ac.jp

関連リンク