Diploma Policy
建学の精神に基づき、実学教育を通じて創設者・遠藤隆吉が唱える「治道家」を育成することを教育理念とする。さらに経済学科では、伝統と実績を重んじ、実学の真の楽しさ・面白さを追求し、以下の高い倫理観、専門的な知識・技能、幅広い教養を身につけ、所定の単位を修得した学生に学士(経済学)の学位を授与する。実学は、座学と実践の融合によって体現される。経済学科では、社会人として生きていくために必要な知識、技能、問題発見と解決能力を持つとともに、経済学に関する幅広い専門的知識を身につけ、経済社会の発展に貢献する人材の育成に努める。
High ethical standards
- 経済に携わる局面で、主体的に判断・行動する際に求められる主体的な使命感と倫理観
Wide-ranging education
- Universal knowledge and excellent communication skills based on three languages (natural language = foreign language, artificial language = computer, accounting language = bookkeeping and accounting)
Specialized knowledge and skills
- ビジネス・経済社会の動きを理解し、問題を解決するために必要な経済学に関する有用かつ高度な知識および技能
We will develop and implement a curriculum to help students acquire the above abilities, and evaluate their learning outcomes based on the acquisition of the required credits. For students who have not acquired enough credits, we will conduct interviews to understand their learning outcomes and help them improve.
Curriculum Policy (Policy for organizing and implementing the curriculum)
経済学科の教育目的は、経済の仕組み、市場経済の法則を理解できる人材を育成することであり、ディプロマ・ポリシーの達成のため、以下のカリキュラムを体系的に編成し実施する。
First-year education
多様な入学者が経済学科での主体的な学びに適応し、学修の基礎を身につけ、ゼミナール教育へのスムーズな移行ができるように、研究基礎を少人数で実施する。研究基礎では、多様な人々と協働する上で必要となるコミュニケーション力、リテラシーおよび実践力を身に付けるための活動を実施する。
また、社会諸活動を行う上で根幹となる基礎的な知識・技能を身につけるため、商学分野、経済学分野、経営学分野及び簿記に関する基礎科目を配当する。
Specialized Education
経済学科では、「経済学入門」、「商学入門」、「経営学入門」、「初級簿記I」、「初級簿記II」を配当し、初年次に必修科目として学科所属の全学生が履修する。また、「ミクロ経済学基礎」、「マクロ経済学基礎」、「経済統計基礎」、「政治経済学基礎」を配当し、選択必修科目として2科目以上を履修する。経済学科には3つの主専攻コース「国際経済コース」、「公共経済コース」、「地域経済コース」を設置する。コースに設置した科目から所定の単位数を修得する必要がある。
Seminar education
In order to acquire advanced specialized knowledge and skills, seminar education is provided from the second year onwards. Research I is conducted in the second year, Research II in the third year and graduation research in the fourth year. Seminars are taught by faculty members from a wide range of fields. In seminar education, students deepen their specialized learning through an accumulation of research, surveys and presentations, and are required to write a graduation research thesis or production for their graduation research in the fourth year.
経済学科では、各科目で身につく知識・技能等をシラバスに記載し、シラバスに記載された評価方法・基準により学修成果を評価する。さらにGPAを導入することで学生の学修状況を把握し、指導に役立てている。
上記の区分ごとに決められた単位数を修得するとともに、合計124単位以上を修得することによってディプロマ・ポリシーで定める学位を授与する。
Admission Policy
経済学科では、伝統と実績を重んじ、実学の真の楽しさ・面白さを追求し、ディプロマ・ポリシーおよびカリキュラム・ポリシーの達成のため、本学の学士課程の教育にふさわしい知識・技能を持ち、三言語(自然言語=外国語、人工言語=コンピュータ、会計言語=簿記・会計)および経済学をはじめとした社会科学全般の学びに積極的に取り組む学生を受け入れる。ここにいう「経済学」とは、ミクロ経済学・マクロ経済学・政治経済学などの理論分野、財政学・金融論などの政策分野、統計学・計量経済学などの実証分野、経済史・経済学説史などの歴史分野について研究する学問分野であり、これらの研究を通して、経済の仕組み、市場経済の法則を理解できる人材を養成することが、経済学科の教育目的である。
Desired student profile
- Students who are motivated to acquire knowledge and skills through specialized education to discover and solve real-world problems, and through a broad liberal arts education.
- Students who are motivated to acquire autonomy, collaboration, and fairness through collaboration with diverse people in the real world and active learning.
- Students who are motivated to acquire the ability to think, make decisions, express themselves, and have a sense of ethics through the above learning.
- 経済学をはじめとした社会科学全般の学びに積極的に取り組む学生
- 実学としての経済学を学び、社会全般に通じるビジネススキルを修得する意欲がある学生
Basic policy for student selection
Students are assessed on the three elements of academic ability: knowledge and skills, ability to think, judge, and express themselves, and initiative, but which elements are evaluated more varies depending on the type of entrance exam.
- School recommendation selection
Applications are made based on the recommendation of Principal, and the possibility of embodying the "desired student type" is measured through application documents such as school reports and interviews. Since the purpose is to measure achievements during high school, more emphasis is placed on application documents such as school reports compared to interviews. Furthermore, designated school recommendation type selection and open school recommendation type selection (academic evaluation type) place more emphasis on "ability to think, judge, and express," while open school recommendation type selection (certification evaluation type) places more emphasis on "knowledge and skills." School reports and other application documents are checked to see the student's learning situation up to high school and records of extracurricular activities. Interviews are also conducted individually by multiple interviewers to ask about the student's reasons for applying, their academic goals at university, and their future goals. - 総合型選抜
調査書などの出願書類および面接を通じて、「求める学生像」を体現する可能性を測る。大学入学後の意欲を測ることを目的とするため、調査書などの出願書類と比較して面接をより重視する。そして、一般総合型選抜(適性試験型・検定資格評価型)および給費生総合型選抜(検定資格評価型・卒業教員連携型)では「知識・技能」を、給費生総合型選抜(プレゼンテーション型)では「思考力・判断力・表現力」を、一般総合型選抜(活動評価型)、併願総合型選抜(活動評価型)および文化・スポーツ実績総合型選抜では「主体性」を、より評価する。給費生総合型選抜(プレゼンテーション型)では、面接とは別に課題テーマに関するプレゼンテーションを課しており、課題への理解・表現の明確さ・プレゼンテーションの工夫・質疑応答の的確さ・時間配分の適当さといった点を重視し評価する。 - General Selection
Whether students have the knowledge and skills (comprehension, reading comprehension, language ability, mathematical ability, basic social knowledge) appropriate for an undergraduate education at our university is measured through an academic exam and a review of documents such as school reports. The academic exam questions content that corresponds to high school classes, and evaluates whether students have correctly understood what they have learned up to high school. Both the individual exam type and the common test type place emphasis on "knowledge and skills." In the individual exam type (scholarship selection), students with particularly excellent academic exam results are selected as scholarship students.